oldal_2 Img

Az építés Balog Elek művezető Úr visszaemlékezése alapján:

Gépészeti háttér: A XVIII. Ipacsfa úti /Cséri telep/ aszfaltgyártó üzem gépészeti hátterét a Bihari úton, illetve a fehérközben lévő Gépészeti Osztály biztosította. Osztályvezető Benkő Sándor, majd később Gárgyán Miklós volt. üzemvezető Fischer Péter, majd Vértessy István. A gépek telepítésének, szerelésének rövid története:

A TELTOMAT hengereltaszfaltgyártó gépet 1976-ban igen mostoha körülmények között építettük, mert a területen nem volt még kiépítve úthálózat, közművek csak részben, se öltöző stb...

Az alapok elkészülése után 10 fős külső cégi lakatosipari szerelőcsoporttal és az aszfaltüzem állományából Lehoczki Márton és Skultéti Sándor közreműködésével átal László üzemmérnök és jómagam: Balog Elek művezető irányításával kezdődött el a munka. Az NDK gyártól csak az utolsó héten 1977 júniusában érkeztek szerelők a beüzemelésre. Külön meg kell említeni, hogy a berendezés olajégőkkel szerelve érkezett, mi pedig gázzal Kívántuk üzemeltetni. A miskolci TüKI égőkhöz szükséges vezérlést színte teljesen az egészében Skultéti Sándor elektroműszerész alakította át teljes sikerrel. A gép későbbi években az előadagolók lesűllyesztésével, porleválasztó berendezés átalakításával, vezérlés módosításával kisebb mértékben módosítva lett.

WIBAU öntöttaszfalt gyártó gépet 1979-ben 6-8 fős német szerelőcsoport és részünkről kb. ugyanannyi szakember helyszíni munkájával lett összeszerelve a közel 16 vagonban érkezett gépegység, mely 1980 elején kezdte meg a termelést.

Kb.12-15 fő szakmunkás és a gépkezelők munkáját irányítottam. Ez tette lehetővé, hogy a Teltomat közel 30 évig használható volt komolyabb gyári korszerűsítés nélkül. A Wibau pedig 2007-ben aránylag jó állapotban állt le. Természetesen a gépészet az üzemelés közben jelentkező meghibásodások elhárítását, rostacsere, és kád cserék stb. elvégzését is biztosította. A munkálatokban huzamosabb ideig résztvevő munkatársaink nevei: Bali András, Bertalan László, Dalos József, Erdős Sándor, Fekete János, Hankóczky Lajos, Katona Gyula, Lehoczki Márton, Lőrincz József, Nagy Károly, Peka András, Pflanczer József, Rajna József, Sipos Lajos, Skultéti Sándor, Spirka Rezső, Süli Béla, Süli Ferenc, Szamosi Mihály, Szász József.

Az évek során az akkori időben igen komoly problémát jelentő nyugati deviza hiánya miatt jó néhány egysége hazai gyártású berendezésekkel lett kicserélve. évenkénti tervszerű javítások. Mindkét berendezés évente a szükségleteknek megfelelően kisebb-nagyobb mértékű javításon esett át egészen 1997-ig. Ez a Teltomatnál általában januártól márciusig, a Wibaunál valamelyik nyári hónapban történt. A javítások a Bihari úti műhelybe szállított kisebb egységek ottani munkálataival és a Fehér-közből kivezényeltek révén a helyszínen történtek még a leghidegebb időkben is.